Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

fredag 11 januari 2013

Vad hände den 11 januari 1913 och 2013?

Idag den 11 januari är en speciell dag. Det var nämligen för idag exakt 100 år sedan som min mamma, 3 år gammal, kom nedflyttandes från Mora Noret med sina föräldrar och syskon till Kristinehamn. Hennes pappa Johannes Dahlman hade nämligen köpt Ulléns Trävaror på Spårgatan, som hädanefter skulle komma att heta Dahlmans Trävaror. Johannes hade dessförinnan i 15 år arbetat som faktor på Siljans Sågverk.

På bilden finns del av lagret. Kontoret fanns troligen i det bakre huset till vänster på bilden. Brädupplag fanns även på andra sidan Eldaregatan, där de s k Norra Verken idag finns. Foto: Wiborg. Kontaktkopiering från glasplåt: Mats Holmstrand . Glasplåten förvaras på Kristinehamns bildarkiv. 
Huset på Spårgatan dit min morfar med familj flyttade. Barnen på bilden är min moster och morbror. Huset finns fortfarande kvar och ligger snett emot stationen. Foto: Wiborg. Kontaktkopiering från glasplåt: Mats Holmstrand . Glasplåten förvaras på Kristinehamns bildarkiv. 
En familj med rötter i Dalarna sedan många generationer slog alltså ned sina bopålar här och Johannes blev både aktiv i Missionsförsamlingen som församlingesföreståndare och i den kommunala politiken, som ledamot i hamnstyrelsen, folkskolestyrelsen och taxeringsnämnden. Tyvärr dog han redan 14 år senare, vid 52 års ålder, varpå familjen flyttade till Örebro. Mina föräldrar flyttade dock sedan tillbaka till Kristinehamn.

Idag, 100 år senare, har jag varit med om lanseringen av ett annat företag i Kristinehamn, Aron. Det är immigrerade Kristinehamnsbor, inte från Dalarna, utan från andra länder, som har lanserat företaget och det skedde på Svenska kyrkans församlingshem med smörgåstårta, kaffe och kaka.

Det koncept som presenterades är dels att ge unga människor som invandrat till Sverige och  Kristinehamn både skolning och jobb, dels att distribuera tekniska, medicinska och veterinärmedicinska produkter till flera länder i världen. I mina öron lät det som ett mellanting mellan eller kombination av ett rent marknadsmässigt företag och ett socialt företag.



Konceptet låter intressant, även om jag blir lite fundersam när jag läser att de även sysslar med utrustning till petrokemiska produkter och olja.  Det hela låter ofantligt stort och idag är det sex unga personer i Kristinehamn som jobbar med det. Enligt den exekutiva chefen P Saffari, distribuerar man också utan vinstintresse medicin till flera fattiga länder och samarbetar härvid med FN och HRW (Human Rights Watch).

Hursomhelst lär företaget förmodligen låta tala mer om sig! Här kan du läsa mer om Aron International AB.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com