Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

tisdag 13 maj 2008

Hur går det med träden? - Tapiren och 'sinnenas trädgård'

En lummig glänta......

....några maskrosor....

.....och ett blommande äppelträd, men

på fel sida om planket!

När det togs beslut om att bygga äldreboendet Tapiren, talades det om "Sinnenas trädgård". Jag tog för givet att man avsåg den träddunge som finns mellan COOP och nuvarande Tapiren, som bl a innehåller två planterade rader med träd. Jag såg framför mig hur dungen iordninggjorts med kanske en porlande liten konstgjord bäck och blommor bland träden. Men ack vad jag bedrog mig.


Första chocken kom när det fula planket runt Tapiren sattes upp - med 95 % av träden utanför. Hade jag missförstått alltsammans? Det visade sig att så var fallet.


På KF-sammanträdet i mars beslutade vi sälja tomten med träden på till COOP - för utbyggnad. Jag yrkade avslag till försäljningen, men KF biföll KS förslag till beslut, vilket var försäljning (detaljplanen fastställdes redan på novembermötet 2007).

Efteråt har jag talat med planeringschef Lars Nilsson om mina farhågor att träden säkerligen kommer att huggas ner; sinnenas trädgård är planerad att byggas upp innanför planket, inte bland träden utanför. "Visserligen har COOP ännu ej skrivit på avtalet, men träden kommer nog att stryka med", sa Lars Nilsson (ungefärligen återgivet).


Ibland kan man uppenbarligen förledas till att låta bli att detaljstudera en detaljplan för att man tar något för givet. T ex att man allmänt i kommunen värnar stadsnära skogsdungar och planterade och formklippta träd (dungen innehåller även två planterade rader med lönnar om vardera nio respektive sex träd).


För att se vilken information som egentligen gått ut och om vi blivit vilseledda, sökte jag på nätet och fann en NWT-artikel från 070403 "Nya äldreboendet tar form".

I den står det:

"Bredvid äldreboendet blir det en trädgård som av upphovsrättliga skäl inte kan kallas 'sinnenas', men som ska locka de äldre till att känna och njuta. Den kommer att byggas efter att huset står klart och är möjliggjord genom en donation från den nu avlidne Gösta Orrlind."

Att sinnenas trädgård skulle byggas innanför planket och att de befintliga träden skulle tas ned, står det dock inget om. Aldrig kunde jag ana att Kristinehamn, som håller på att upprätta en 'grönstrukturplan' för de stadsnära grönområdena, skulle sälja av träden för COOP:s utbyggnad, medförande trolig trädfällning.


Aldrig kunde jag heller ana att man skulle handla vad jag tycker är i strid med det nationella miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö', där det står att stadsnära grön- och vattenområden skall värnas. T h syns i bakgrunden den hotade dungen .

Faktum är att planerna verkar ha ändrats efterhand. Varför slutar annars en nyanlagd cykel- och gångväg från COOP tvärt vid planket?











I fortsättningen kommer jag inte att ta något för givet.
Filmklipp: Stadsplanering utan grönstrukturplan - i praktiken?!

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com