Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

måndag 19 maj 2008

Blå flagg


Läser i NKP att Kristinehamns gästhamn åter får hissa Blå Flagg (läs om Blå Flaggs hamnkriterier här). Trevligt. Synd, bara, att hamnkriterierna inte innehåller fraktionerade papperskorgar, utan enbart att det måste finnas papperskorgar och gärna av återvinningsbart material, samt att det måste finnas uppsamlingskärl för åtminstone tre fraktioner.

Här tycker jag att Kristinehamn borde gå ett steg längre och även införa fraktionerade papperskorgar, så att inte papperskorgarna är överfulla av burkar blandat med annat skräp, som fallet var åtminstone när jag var där (åtminstone borde väl risken minska då?). Då jag på plats frågade om detta, hänvisade man till uppsamlingskärlen, som stod rätt dolda och till synes inte utnyttjades av tillfälliga besökare och glass- och dricka-köpare.

Man ska aldrig slå sig till ro och bara uppfylla kraven precis eller nätt och jämnt: Rätt som det är uppfyller man då inte de kanske skärpta kraven, utan måste hala flaggan. Men, som sagt, trevligt i varje fall att hamnen nu tillsammans med 48 andra hamnar och som den enda värmländska gästhamnen i Vänern får Håll Sverige Rents miljöutmärkelse Blå Flagg - Grattis till ansvariga!

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com