Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

måndag 26 maj 2008

Torghandel eller inte?

När jag för några veckor sedan var på väg till ekonomiutskottets avslutande möte, steg jag av bussen vid torget för att köpa en blomma som försäljaren annonserat om i NKP. Jag köpte blomman och passade på att göra reklam för blomsterförsäljningen på ekonomiutskottet.

Dock fick jag reaktionen från de socialdemokratiska politikerna att de aldrig handlade på torget om det var inresta och inte lokala försäljare, eller om det till och med var så att de bara handlade av de lokala handlarna i centrum.

Jag sa att jag tror att torghandeln även gynnar affärsidkarna i centrum; dvs dras folk till ett levande torg, så får det kringeffekter.

Ett sätt att verkligen dra folk till centrum och torget vore förstås att öppna upp Västerbron, så att även segelbåtar kan åka ända in till Kristinehamns centrum. Detta skulle säkert även sätta fart på torghandeln. Om vi skall ha en sådan, råder det dock uppenbarligen alltså delade meningar om bland stadens politiker.

En fråga är förstås det där med kvitton. Men när det gäller blomsterförsäljning, så får man inget kvitto när man handlar på åtminstone en av kommunens större handelsträdgårdar heller (ev brister i redovisningen var förvisso inte socialdemokraternas argument mot att handla på torget)!

Så - skall vi ha mer torghandel eller mindre? I Uppsala har man i många år valt: Mer! Och varför inte isåfall göra punktkontroller när det gäller redovisningen?

Personligen tror jag att torghandel är ett sätt att dra folk till stan och hålla centrum levande.
På Vaksala torg säljs ständigt frukt, grönsaker och blommor och köerna ringlar. På lördagarna är torget en stor loppmarknad, där allehanda nyttigheter kan inhandlas. Vaksala torg lever helt klart och det gör även Uppsala Centrum.

Det tråkigaste centrum jag någonsin besökt var i Tulsa, Oklahoma, och året var 1977. "Centrum" var i stort sett folktomt, eftersom det tömts på sitt innehåll och husen fyllts med kontor. Istället åkte folk till köpcentra, spridda runt Tulsa.

I Kristinehamn ska Medhelp flytta in i Rådhuset. Är vi på väg mot en utveckling lik den i Tulsa? Skall Södra Torget i huvudsak vara en arena för Gocart-åkning en gång per år eller en arena för t ex torghandel?

Vad det blir, ligger bl a i politikernas inställning till vad ett torg skall och kan användas till.




Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com