Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

måndag 23 april 2012

Fåglar, sippor och sevärt i Kristinehamn

Ser till min förvåning att jag inte har uppdaterat den här bloggen sedan Skärtorsdagen...tiden går fort!

På en relativt lugn påsk följde en desto hetsigare vecka med utflyttning av min brors lägenhet på Nolbygatan liksom urstädning och överlämnande av nyckeln på söndagen den 15 april kl 13. HSB-föreningen på Nolbygatan är en trevlig förening och har ett perfekt läge om man pendlar till t ex Karlstad. Den ligger även nära Kullen ner mot Vänern och Mariebergsområdet - ett perfekt promenadstråk!

Jag önskar den inflyttade lycka till, eftersom hon kommer från Munkfors men jobbar i Karlstad. Kristinehamn blev således ett bättre boendealternativ för henne än Karlstad! Grattis även till Kristinehamn, som därmed har fått en ny invånare!

Lördagen den 14 april var det loppis i Österviks kapell med massor av böcker till salu, men jag köpte istället ett bokskåp. Österviks kapell med trädgård visade sig från sin allra bästa sida, med mängder med blåsippor (som väl alla vet att de här i Värmland varken får plockas eller grävas upp; dvs de är både fridlysta och fredade - om inget hänt de senaste åren). Hörde på radio att blåsippor kan bli 800 år gamla!

Dock är de också ganska ömtåliga varelser, varför de alltså på många håll måste fridlysas. Jag minns från min barndom att vi ofta åkte ut till just Österviks kapell för att titta på blåsippor och det var också i detta kapell jag en gång gifte mig!

Ett besök i det gamla mejeriet, där det finns en utställning av Kristinehamnskonstnären Rafael Rådbergs (1881 - 1961) alster (han som har gjort Daphne vid Rådhuset). Rafael Rådberg bodde i Kristinehamn i just Österviks kapell, där det också finns två lägenheter, som tidigare var präst- och lärarbostäder. I Österviks kapell fanns också en skolsal och landets första matbespisning!



Mejeriet är nu inrett som utställningslokal
för bl a Erik Rafael Rådbergs skulpturer.
I lördags tog jag och en god vän en tur till Visnums Kil och Medhamn och passerade då bl a vår familjs gamla sommarställe, som var det f d missonshuset i Berg, Medhamn. Vi åkte även förbi Kärrs skola, som fortfarande är igång, men inte länge till.....


Gamla missionshuset i Berg, med del av den skogsdunge t h som mina syskon och jag ägde med tanken att en dag kanske bygga en mindre stuga eller friggebod där. Det var ett väldigt härligt ställe och vi brukade cykla de tre kilometrarna till Baggerud och bada, om vi inte bara åkte eller gick ner till Medhamnsudden! Inte sällan cyklade jag och mina kompisar också dit och hem från stan - en tur på några timmar enkel resa.

Skolgården på Kärrs skola - snart ett minne, blott?
Tyvärr såg vi ett antal skyltar med Till Salu på, men det är ju positivt också för den som vill flytta till en lugn och vacker miljö med närhet till Vänerns stränder, myrar, skogar och ett flertal naturreservat, bl a det enda i Värmland som är skyddat enligt våtmarkskonventionen Ramsarkonventionen.

Endast våtmarker av internationell betydelse kan få den klassningen och här är södra Visnums Kils naturreservat Kilsviken med Nötön, Prästön, Linsön och Dyrön i gott sällskap med t ex Everglades nationalpark (träskmarker) i Florida eller Tåkern och Hornborgarsjön i Sverige.

Här finns en utvärdering av Ramsarkonventionens betydelse och här finns Ramsarkonventionens officiella hemsida.

Det är väl inte för intet som Gunnar Brusewitz har hämtat många av sina motiv här nere i Visnums Kil! Så här skriver Brusewitz i Sällskapet för Naturskydds jubileumsskrift 1975:


"Jo, jag mötte verkligen denna värmländska natur, eller rättare sagt den öppnade sig för mig, generöst och vänligt. En vacker bekräftelse på Montaignes uppfattning om landskapet som karaktärsdanare - naturen var helt enkelt som människorna här. Det är ett högt betyg."
Läs stycket i sin helhet här.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com