Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

torsdag 5 april 2012

Något för Kristinehamn?

Jag skrev för ett par år sedan en motion om en rörelseindikerad LED- och ledbelysning i Västerås och att vi skulle införa detta också i Kristinehamn vid t ex anläggande av motionsspår, cykelvägar etc (lägre både installations- och driftskostnader än konventionell belysning). Motionen avslogs till största delen men vann bifall i att-satsen att vi skulle följa försöket i Västerås.

Jag har inte hört något om uppföljningen, men nu börjar det bli dags att följa upp mer, nämligen vad man gör i Öckerö. Kanske det är dags för Kristinehamn att göra som i Öckerö; dvs införa gatu- och torgbelysning med ledlampor och som drivs av sol- och vindgenererad energi?

I Miljöpartiet förordade vi ju en liknande  modell redan i valet 2002, då vi (Lars Alexandersson och jag) delade ut modeller av bränslecell, som drev en vindsnurra med hjälp el av från en solcell, orsakande elektrolys av vatten (se nedanstående bild) till vardera Brogårds- och Presterudsgymnasiet, samt hade en stående på vårt valbord. Vår önskan var att Kristinehamn skulle bli en ledande kommun när det gällde förnyelsebar energiteknik.

EN2010 BRÄNSLECELL JUNIOR

Junior visar överskådligt energiomvandling från solenergi, via lagring av energi i form av vätgas och vätgas, till elektrisk energi. Motorn drivs enbart av egenproducerad vätgas och syrgas genom separation av vatten. Demonstrationsmodulen består av en solcell, en elektrolysör för elektrolytisk sönderdelning, en lagringstank för vätgas och en för syre, en bränslecell en motor och en lärarhandledning.

Effekt 500 mW.

Storlek 200 x 300 x 150 mm


Gatubelysningen på Hamnplan, Öckerö. Foto: Robert Lindberg
Gatlyktor à la Öckerö.

Bilden ovan är hämtad från artikeln under länken nedan.

http://www.ockero.se/nyheter/gemensammanyheter/sjalvforsorjandegatubelysningidrift.5.2918bda312ada0519c3800012865.html

4 kommentarer:

Öyvind Saether sa...

Du berättar inte något om hur mycket det här kostar. Kristinehamn Kommun är en pant kommun med skuld upp över öron.

Förklar var du planerar ta pengena till det här projektet ifrån. Och nya lån ifrån våra barns framtid är inte alls någon acceptabel lösning.

(Alla som tror Kristinehamn Kommun har en enda krona å använda på det här bör läsa vår Kommun sin årsredovisning. Trista läsning.)

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej och tack för din kommentar. Jag har inte kollat upp hur mycket anläggningskostnaderna är för de lyktor de har i Öckerö, men driftskostnaderna torde vara ca noll för rätt många år (det borde ju bara bli fråga eventuellt byte av delar). Det är vad man måste räkna in när man beräknar priset. Elpriserna lär väl knappast gå ned sett över en 30-årsperiod.

Därför spar vi sannolikt för framtiden om vi frigör oss från de stora elbolagens och Nordpools prissättning och även om vi i kommunen faktiskt handlar 100 % "Grön el". Jag kan återkomma med en lite utförligare beskrivning av det.

När jag den 26 oktober 2009 skrev min motion "Solcellsdriven cykelledsbelysning med rörelsedetektorer", skrev jag bl a:

"Billigare
Kostnaden för belysningen är 600 000kronor, jämfört med 2,5-3 miljoner kronor för en vanlig gatubelysning. För en vanlig belysning tillkommer dessutom elkostnaden på cirka 250 000 kronor per år. Pilotprojektet följs med stort intresse från andra kommuner och andra länder.

Ledbelysningar har fördelen av att ha längre livslängd än vanliga belysningar, innehålla mindre mängd miljöfarliga ämnen än både glödlampor, lågenergilampor och lysrör samt av att dra mycket mindre mängd energi än övriga former av belysningar."

Hälsningar Elisabeth

Anonym sa...

Elisabeth stå på dig mot "Lusaskenmaffian". Vi håller på Dig, vi som både väljare och sympatisörer. Den här sta´n har alltid funnits en stark nomenklatura som styrt. Men, först och främst har väl "Lusadräpa" tagit parti för den starka nomenklaturan för att få prenumeranter. Tro om inte "Lusadräpan" dräper sig själv snart, det står aldrig något vettigt att läsa i den tidningen. Och betr politikermotsåndet, så är det alltid några som vill synas och höras, som icke nomenklaturapolitiker tjänar man mest på att sitta tyst. Du tillhör den genuina kristinehamnssläkten, som hade både moral och etik. Gör allt för att stanna kvar på Din post och stå på Dig.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Tack för orden där på slutet! Det var några hårda puckar till ett av våra lokala medier, men det var ju inga direkta personpåhopp, så jag lät det gå med....

Nog känner jag mig som en kristinehamnare, alltidf: I mars hade jag varit i stan sammanlagt längre än utanför stan i andra kommuner. Efter det senaste årets bl a mediala drev, hade jag ett tag i början lust att skriva mig i Gullspång, men så kom känslan över mig att jag egentligen totalt saknar band till Gullspång, bortsett från Södra Råda (som när jag var barn och vi hade sommarställe där tillhörde Visnums och inte Gullspångs kommun).

Istället kom en kärlek till min hemstad över mig! Den stad (ja, det var stad då) där både jag och mina syskon tillika min mamma vuxit upp och där min morfar hade ett trävaruföretag och där vi i hela familjen bodde och där mina föräldrar, min mormor och morfar och min bror ligger begravna. Ja, seriöst är det så jag kände!

- Kärlek! Till allt det jag och vi upplevt här och det liv vi levat i denna stad.

Dock, om sanningen skall fram, så flyttade min mor hit med sin familj från Mora när hon var tre år och min far föddes i Örebro och flyttade hit när han blev lärare på KPS. När mina föräldrar gifte sig, bosatte de sig dock här.

Dock härstammar min far på sin farmors sida från Bodalen och på sin farfars från bl a Visnum och Visnums Kil, så här känner jag verkligen rötterna och historiens vingslag!

Tack för de fina och uppmuntrande orden!

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com