Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

tisdag 13 mars 2012

Andra fina vårdagen!

Gick efter KSAU i Nämndhuset idag Norra och Östra Staketgatan för att äta lunch hos min bror; en promenad på ca 10 - 12 minuter.

Jag tycker om att gå Norra Staketgatan och reflekterar alltid över hur många fina hus det finns där: På ena sidan husen på bilderna och på den andra gamla Metodistkyrkan och badhuset med 12-metersbassäng, som övergavs när det "nya" badhuset (som rivs i dagarna) Broängsbadet, byggdes. Idag sken dessutom solen och fåglarna kvittrade - en riktig början på våren!




Norra Staketgatan - tala om fin balkong!
Klicka på bilden för bättre upplösning.

 
Ett hus med anor! Här höll tidigare också Nya Kristinehamns-Posten till.


Mitt gamla gymnasium, Brogårdsskolan, med bron över Varnan.

 

Vid Östra Staketgatan ligger Svenska Kyrkan. Eftersom jag sneddar över kyrkogården för att komma in på Framnäsgatan, passade jag på att gå in och ta en bild. Kristinehamns kyrka är f ö en av landets största och det mäktigaste jag har varit med om här och bland det mäktigaste i musikväg ö h t, var när jag i dec 2005 var med och sjöng Puccinis Messa di Gloria med Oratoriekören, framförd tillsammans med Bergslagens kammarsymfoniker.

Varsågod! Här går det att lyssna till en av de pampigare delarna av Mässan (fast inte med Kristiehamns oratoriekör, utan en annan kör från Vilnius): Gloria (9 min av totalt ca 50)

Kyrkan sedd från söder. Snart framme hos min bror!
 

2 kommentarer:

Jan sa...

Hej!
Fina bilder. Men det är Babtistkyrkan som ligger mitt emot Grundels boktrycker-byggnad, inte Metodist-kyrkan.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Visstja, så är det! Tack för påminnelsen. Var låg Metodistkyrkan?

Elisabeth

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com