Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

onsdag 22 december 2010

Laglighetsprövning av ärendeberedning, beslut Broängsbadet

Signaturen Passagerare är igång igen, men är inte lika oförskämd som tidigare, även om också denna insändare börjar med "Nu du - Elisabeth Holmstrand Gustafsson" och slutar med ett litet hot om laglighetsprövning.

Nu är anklagelsepunkten att jag har begärt laglighetsprövning av de underlag som Kommunfullmäktige hade att ta ställning till inför beslutet om att bifalla eller avslå Lars Aleniussons och min motion om

att innnan Broängsbadets vidare öde avgörs,
en byggnadsteknisk besiktning av byggnaden Svinvallen 1 genomförs,
att fastigheten värderas av en auktoriserad fastighetsvärderare samt
att en bedömning av byggnadens vidare användningsområden inom kommunen genomförs och att en kostnadskalkyl därvid presenteras för fullmäktige.

samt inför beslutet som gällde rivning av Broängsbadet vid samma möte den 30 september 2010 (jag begärde alltså laglighetsprövning angående beredningen av ärendet innan jag blev kommunalråd).

I beslutsunderlaget (tjänsteskrivelsen) står följande:

"Kommunen har under 2009 och första halvåret 2010 utrett möjligheter att finna utnyttjande av byggnaden till annan kommunal verksamhet. Det kan konstateras att det inte finns någon kommunal verksamhet som lämpligen skulle kunna utnyttja byggnaden."

På ett annat ställe står det:

"Inkommen motion har tidigare inte besvarats. Anledningen är att utredning om byggnadens framtid pågått fram till juni 2010." När jag i fullmäktige frågade var jag kunde få tag på denna utredning eller vilka som genomfört den, var det ingen, inkl kommunalråd och KS ordförande, som kunde svara.

Någon ordentlig utredning ser m a o inte ut att ha genomförts. Därav min begäran om laglighetsprövning.

Jag vet att jag har de andra två kommunalråden med mig helt och fullt i att ändå ge Anders Dahlén i uppdrag att göra en utredning - detta efter det att tre medlemmar från Föreningen för byggnadskultur besökte kommunstyrelsen i Framtidsrummet för några veckor sedan. Jag var själv förhindrad att vara med på detta möte.

Om ärendets hantering; dvs att beslutet om rivning står fast (vi har ingen ambition att innan en utredning gjorts upphäva ett sådant beslut), så var det var logiskt att Miljö- och byggnadsnämnden också beviljade bygglov för rivning vid sitt sista möte innan den nya majoriteten tillträder efter nyår.

Visar det sig att byggnaden är i mycket bättre skick än vad som antytts och utan de omfattande betongskador som huset påståtts vara behäftat med, så är det inget som hindrar att husets vidare öde kommer upp som ärende i fullmäktige igen. Det är inte konstigare än att vi tog ett fullmäktigebeslut om att bygga ett äldreboende i Sunneberg och dåvarande majoriteten sedan lät ärendet komma upp igen i fullmäktige och då med hjälp av delar av oppostionen rev upp detta beslut och istället beslutade sig för att bygga vid Sannakajen.

Signaturen Passagerare skriver att "jag måste rätta in mig i ledet" och "ta skeden i vacker hand". Något jag måste hålla mig borta ifrån, enligt honom / henne, är kommunens formulering av svaret till Förvaltningsrätten: "Jäv, vet vi ju att du inte tycker om, "eller...!""

Sedan kommer ett litet hot om att "ett beslut är ett beslut; något man måste ha respekt för. Det går inte att driva särintressen genom att bortse från den rätta beslutsordningen. Då åker man på en begäran om laglighetsprövning, och det - Elisabeth Holmstrand Gustafsson - vill du väl inte, "eller...!""

Om någon vill pröva om jag är jävig eller ej, är väl något jag isåfall då får stå ut med. Jag tror inte att jag är det, även om det kanske är mindre lämpligt att jag är med och formulerar kommunens svar till Förvaltningsrätten, samtidigt som jag är den som har begärt laglighetsprövningen. Även om jag avstår, så vet jag ju dock vad som står i tidigare papper och vad som är på gång just nu, vad gäller den pågående utredningen.

Sist och inte minst, så driver jag inga särintressen, dvs jag går ingens ärende. Jag har inga som helst ekonomiska intressen i vare sig badhuset eller området och ingen mig närstående person har det heller.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com