Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

fredag 18 juni 2010

Vilka partier är bensinskattehöjarpartier?

Under gårdagens kommunfullmäktigemöte undslapp sig KS ordförande Åke Thörnesjö en liten släng mot mig om bensinskatten - något om att "så det jämnar nog ut sig med bensinskattehöjningar och så". En annan moderat, skolnämndens ordförande, skrattade gott.

Jag kontrade med att de två partier som höjt bensinskatten mest sedan 70-talet är (M) och (S). Vid en närmare koll, är dock detta lite fel. Det är (S), som har höjt den skatten mest, följt av de borgerliga partierna utom KD. Dessutom har (S) och (FP) tillsammans infört 25 % moms på bensin.

Så här såg det ut 2006 inför maktskiftet:

Sedan 1976 har

(s) höjt bensinskatten med 215,2 öre *)
(m) höjt bensinskatten med 180,8 öre
(fp) höjt bensinskatten med 180,8 öre
(c) höjt bensinskatten med 180,8 öre
(kd) höjt bensinskatten med 92,4 öre
(v) höjt bensinskatten med 32 öre
(mp) höjt bensinskatten med 32 öre

Dessutom har....

(s) infört 25 % moms på bensin
(fp) infört 25 % moms på bensin

*) (s) höjning av skatten med 37 öre före 1976 ej inräknad

Källa: Svenska Petroleuminstitutet (SPI)

Istället har vi i Miljöpartiet de Gröna bl a

- skattebefriat biodrivmedel
- sänkt förmånsskatten för miljöbilar som tjänstebilar
- koldioxidrelaterat fordonsskatten
- infört en regel att alla större mackar ska sälja något biodrivmedel
- sänkt moms på kollektivtrafik från 12 % till 6 %

Mer än var tionde såld bil är en s k miljöbil. Det är tack vare den politik Miljöpartiet de Gröna drivit igenom.


Fortsättning följer....jag kommer att lägga in information på den här bloggen om dels vad som hänt under den senaste mandatperioden, dels om vilka planerade höjningar och åtgärder de olika partierna står för inför den kommande mandatperioden.

Syftet med vår politik att sänka förmånsskatten för miljöbilar som tjänstebilar, var att få ut fler miljöbilar på andrahandsmarknaden. Jag köpte just en sådan bil, som Statoil använt som uthyrningsbil, när deras leasingavtal gick ut efter två år. Denna reform plus de andra som vi i mp infört, tror jag har grundat för den miljöbilsboom som blivit resultatet - inte bara miljöbilspremien!

Vad hade det varit för större vits med miljöbilspremien, nämligen, om inte mp infört reformen om att mackarna skall kunna tillhandahålla alternativa drivmedel?

Nej, det är MP som infört mycket av det som C har tagit över, inkl idén om skatteväxlingen (som vi även tillämpade).....med höjd skatt på bl a drivmedel och energi och sänkt på arbete.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com