Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

söndag 24 mars 2013

Teknik- och Innovationscentrum; plats och innehåll

Tomten "Jupiter" mot Brogårdsgymnasiet.
Jupiter mot nordväst och Varnan.
Här, på tomten "Jupiter", dvs väster om Brogårdshallen mot stan till, är det enligt skolnämndens ordförande (har påmints om att det var han och inte en annan person - debatten var ca 2 timmar lång med många inlägg) inte lämpligt att bygga någon del av ett Teknik- och Innovationscentrum, då man endast kan ha fönster åt ett håll. Detta sa han vid torsdagens Kommunfullmäktige, där det med en rösts övervikt bestämdes att "centret" skall byggas i kvarteret Björktrasten.

Jag funderade, när jag hörde det, om det verkligen kunde stämma - det stämde i varje fall inte med min minnesbild. Så på fredagen gick jag dit och tittade. Väl där drog jag slutsatsen att istället för att bara kunna ha fönster åt ett håll, borde man kunna ha det åt fyra håll. Enda undantaget är alldeles vid den vita husgaveln mot väster. Se nedan.

För min del tycker jag f ö inte heller att denna plats alls lämpar sig som parkeringsplats med de mindre vackra husgavlarna intill, utan liksom istället TIGGER OM att bli bebyggd!

Mot väster
Mot söder. Den med graffiti bemålade byggnaden är en gårdsbyggnad, tillhörande ett hus på Nya Kyrkogatan.
Graffitibyggnaden i närbild.
Gårdshuset med graffiti på baksidan: En tämligen förfallen byggnad, som har sett bättre dagar. Antingen är det en kulturhistoriskt värdefull byggnad, men då torde den snarast behöva rustas upp, för att inte falla ihop totalt.

Nej, att bebygga Jupiter och Tellus (bakom Stadshotellet); något jag yrkade på på Kommunstyrelsen, gillades inte av någon av mini-majoriteterna (den styrande eller Alliansen), så jag röstade då för Roland Lebens förslag om Tellus och Venus (norr om Gamla Kyrkogatan, mot Varnan) samt Jupiter "i reserv".

 På KF-mötet yrkade jag att alternativa placeringar av s k "satelliter", dvs verksamheter som inte kan rymmas inom den samlokaliserade delen (t ex övningsplats för långtradare), skulle utredas. Detta yrkande föll med 1 - 40! Alla utom jag tycker således att alla verksamheter skall rymmas inom kvarteret Björktrasten, som blev det vinnande förslaget (svetsverkstad, övningsplats för långtradare....etc??). Är det Grönköping, eller? Det var någon som sa det, nämligen, och då tänkte jag att, ja, det kanske det är.

Eller också tänker man bara inte efter före utan efter, som när det gäller Strand, vilken ju enligt beslutet 2011-06-16 skulle avvecklas helt, men vilken vi nu beslutat fortsättningsvis skall inrymma åk F-3 - precis som jag tyckt hela tiden och även yrkade på vid det sammanträdet.

 Nu tror jag ju inte att man exakt tänkte på vad man röstade för och emot, när man röstade mot mitt yrkande, men det var dock inte det enda. Miljöpartiet sa att man ville bygga på Björktrasten, men behålla träden och KS ordf sa att S, V och MP kommit överens om att man vill bevara byggnaden Jakobsbergsskolan. Min slutsats är då att det inte blir så värst mycket mark kvar - om man inte skall börja gräva ur och schakta och jämna ut marken den vägen, men för det krävs väl rimligen marklov, vilket jag tycker vore konstigt om man beviljades, då Varnans sträckning där delvis kan ses som en ravin.

 Dessutom förstår jag inte var MP vill bygga om man både vill behålla träden och Jakobsbergsskolans byggnad, då den mesta marken, där man tänkt bygga, är täckt av träd. Fast det var visst inte de träden man ville behålla, hörde jag sedan av en S:are, som mött en MP:are, utan det var allén utmed gatan. De andra träden bryr man sig då tydligen inte om. Uppenbarligen då inte heller om det nationella Miljömål som säger att vi inte skall öka andelen hårdgjord yta; något man definitivt kommer att göra om man tar ner träden i kvarteret Björktrasten och bygger där samt kanske schaktar / gräver ur / jämnar ut marken samt anlägger en parkeringsplats norr om Jakobsbergsskolan mot järnvägen; en markyta som då måste asfalteras.

Detta istället för att bebygga redan hårdgjorda och f d tomtytor, dessutom flacka och utan stora, uppvuxna träd, som Jupiter öster om Stadshotellet.. "Satelliter" blir det i vilket fall var vi än bygger på någon av dessa platser och de elever som befinner sig i någon av dessa "satelliter" kommer näppeligen att kunna ta sig till skolan medelst någon glasgång (den planerade glasgången över Gamla Kyrkogatan var det skäl som anfördes när tjänstemännen efter en återremiss från KS skulle förtydliga varför man valde Björktrasten före Tellus /Venus). En gångväg under järnvägsbron för att nå Norra Verken (en idé som poppat upp via en insändare alldeles inför KF-mötet; byggnaden har tidigare på bl a min förfrågan uppgivits vara upptagen), ter sig också rätt märklig, men visst - det är kanske möjligt.
Allt är nog möjligt.

Jakobsbergsskolan, det ljusa huset som skymtar rakt fram t h, har en perfekt skolgård för mindre barn - precis en sådan skolgård som skolgårdsförståsigpåare rekommenderar: Kuperad, mycket träd som erbjuder skugga mellan kl 11 och 15 och där barnen själva kan välja om de vill vara i solen eller skuggan; en skolgård med många "rum".
Vad gäller Stadshotellet och dess behov av expansion (enligt Näringslivssamverkan), så kan det med fördel enligt mitt tycke expandera norrut mot Gamla Kyrkogatan. Där står nu bara några containrar och hotellet har åt det hållet verkligen utseendet av en bakgård, med brandstege, en gammal förfallen balkong och varuintag. Där kan man nog utan problem få åtminstone bortåt 500 kvm extra yta, fördelat på tre våningar.

Många tycker att det vore trevligt om en del av Tellus bebyggdes; något som enligt de-som-vet (här syftar jag närmast på Föreningen för Byggnadskultur) var meningen efter omgestaltningen av innerstaden på 70-talet (jag bodde inte här då - var ifrån stan fr o m augusti 1972 till januari 2002). Parken var endast tänkt att vara temporär. Man får gärna spara en bit av parken för min del, men ytan räcker gott till både ock. 18 m långa långtradare med gasturbiner, kan man med fördel låta avbörda sin last någon annanstans. Den verksamheten passar inte heller i Björktrasten.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com