Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

måndag 10 oktober 2011

Vad gör vi med Högliden?

Just nu pågår en fastighetsutredning i kommunen. I denna utredning ingår inte Högliden. Dock tog vi upp Högliden idag på KSAU-planeringsmötet - jag tror inte att jag avslöjar några stora hemligheter genom att säga att rivning av båda byggnaderna förordas av kommunchefen.

Dock känner jag mig tveksam, då jag tycker att det rent allmänt är synd att riva funktionsdugliga hus. För det äldre huset, som byggdes 1964, kan det inte bli tal om något annat än rivning - det är i alldeles för dåligt skick, men det "nya" från 1976 är inte alls lika dåligt! Problemet är att husen är ihopbyggda genom den gamla köksdelen, som också är slut. Nere i huset finns kulvertar för fjärrvärme som försörjer även ett bostadsområde längre upp.

Byggnaderna är också av blåbetong, som ev avger radon, men jag har inte just nu tillgång till värdena för dessa hus. Dock vet jag att många flerfamiljshus i Eriksberg i Uppsala också är i blåbetong och där bor det familjer permanent.

Nedan finns lite bilder från mitt besök där i våras tillsammans med Tomas Fransson!


Det äldsta huset är slut...






...men kommer bara det bort, så är utsikten magnifik, så tänk bort det gamla huset på bilden (tyvärr är kortet taget genom ett smutsigt fönster en gråmulen dag, vilket inte ger en rättvis bild över den potentiella utsikten ner över stan och bort mot de blånande höjderna mot Karlskogahållet, vilket måste kunna bli stans mest fantastiska utsikt!!)! Perfekt för ett equalitycertifierat hotell! - Eller ett tillgänglighetsanpassat studentboende, t ex, om vi finge hit en universitetsfilial. Eller för dem som vill gå på Teknik- och Innovationscenter?


I mellandelen låg köket, som nu också är avvecklat. Även mellandelen bör rivas, eftersom den också är gammal och det dessutom finns fuktskador.






Under huset finns fjärrvärmekulvertar, vilket kan fördyra en ombyggnation en del.





Entrén i nya huset är inte helt oäven, även om rampen dit har lite fel lutning för att det ska vara lätt att själv rulla sig uppför den med en rullstol, men det kanske kan rättas till?





Bra hiss finns det också....






...och bra handikapptoaletter.







Lite sjuttiotalsstuk på dekorationerna behöver väl inte vara helt fel? Huset är ju från 1976 och alltså inte äldre än 35 år.


Ett så här fint konstverk finns det också i "nya" huset.

Är verkligen rivning det enda tänkbara ödet för det här huset? Hallå, holländare, var är ni? Klarar ni att göra hotell av Svedjegården, så klarar ni kanske av att göra något bra även av det här huset? När det gällde Svedjegården, så sålde ju kommunen det för 1 krona och skickade med 2 milj i renoveringsbidrag. Vad kostar en rivning?

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com