Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

tisdag 5 juli 2011

Kommentar om Sörkastet m m

Eftersom en läsare av min blogg gjort ett inlägg om mitt nedanstående inlägg om Sörkastet, Vålösundet m m på sin blogg, så väljer jag här att kommentera det jag nyss skrivit.

Jag har inte motsatt mig VA-utbyggnaden i Vålösundet. Däremot yrkade jag i fullmäktige att de som ville förhandla undantag, p g a att de hade torrdass (under några sommarmånader eller -veckor då, får man förmoda) resp gårdsbrunn, skulle få göra det särskilt. Minns jag rätt, skulle det ha handlat om fyra hushåll.

I framtiden kanske det skulle komma andra fritidshusägare som inte heller ville ha VA-system, utan torrdass eller mulltoa, latrinkompost och multrum. Läs på Norrtälje kommuns hemsida om olika toalettlösningar här.

Det är väldigt bra med VA-nät som leder avlopps- och spillvatten till reningsverk, om det är så att reningen i de enskilda avloppen är otillräcklig och reningsverket har en hög reningsgrad. Ibland kan dock annan filtrering av spillvatten vara lika bra som reningsverk, som inte filtrerar bort alla ämnen och som ibland gör ämnen, som var icke toxiska när de kom in i reningsverket, toxiska genom processen och när de kommer ut igen.

Andra ämnen som är en fara och som reningsverket släpper igenom är medicinrester.
På Linköpings universitet har man också genom studier visat att resistenta stafylockocker finns i avloppsvatten och överlever i reningsverk. Det finns inte något direkt reningssteg mot patogener som bakterier och virus (fanns åtminstone inte 2009 och det är den senaste uppgiften jag har).

Slammet är en annan inte helt okontroversiell biprodukt i reningsverk och inte ens i Revaqcertifierat slam har man fått bort alla skadliga ämnen.

Inte alla vill ha rinnande vatten eller vattentoalett, eller har bra fungerande rening genom trekammarbrunn, som de får tömd med jämna mellanrum. I den mån de har fullgod rening redan nu eller latrintömning och inte heller begagnar disk-och tvättmaskin etc i sitt lilla fritidshus, så skulle de få förhandla om att inte ansluta sig, tyckte jag. Detta var kontentan av mitt yrkande.

Utveckling sker och vi får se vad som händer i framtiden. Alla vill vi väl ha rent vatten i både Vålösundet och i Vänern som helhet; det är åtminstone något jag utgår ifrån.

2 kommentarer:

Roberth sa...

Läste idag i NKP / NWT att du ska petas som representant för MP, jag röstade aldrig för MP, men du är en av Sveriges mest kompetenta MP politiker, hoppas detta löser sig.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Tack för det, Roberth!

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com