Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

fredag 17 juni 2011

Grattis och Tack, Jan-Åke Hiller!

För du är den tjänsteman som nog hårdast har drivit på att vi skall bli en certifierad Milleniemålskommun, även om det inte bara är du som jobbat med det. I vilket fall överlämnades diplomet igår till kommunen av Irini Mavroudis. Jag tycker att det borde ha varit du som tagit emot diplomet!

De områden som vi i Kristinehamn först och främst förbundit oss att jobba för är att säkerställa hållbar miljö- och klimatutveckling och att öka samarbetet för rättvis handel, skuldavskrivningar osv.

Idén initierades redan 2010 och nu gäller det att löfte blir handling! Certifieringen gäller i tre år. Nästa steg att ta är att bli certifierad Fair Trade City!

Vi upphandlar redan rättvisemärkt i de fall det finns i sortimentet hos dem vi har avtal med efter en bifallen motion 2006, lagd av Kerstin Andersson, Ingrid-Märta Grönlie (båda S) och mig (MP).

Jag fick idén när jag gick förbi ABF:s kontor, där Ingrid-Märta Grönlie jobbade, eftersom jag såg att ABF skulle ha utbildning för Rättvisemärkt-ambassadörer. Jag gick in och frågade om vi inte kunde skriva en motion ihop. Ingrid-Märta nappade på förslaget och även Kerstin Andersson.

Motionens sex att-satser bifölls i sin helhet! Ändå dröjde det ända till 2011 innan vi fick Rättvisemärkta bananer i Uroxen...! Ibland dröjer det innan fullmäktiges beslut sipprar ner och blir kända i hela organisationen! Dessutom är upphandlarna många.

Det känns som en logisk följd att vi nu går vidare nu och blir en Fair Trade City, vilket det alltså jobbas på nu!

Läs mer om Millenimålskommuner här.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com