Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

söndag 19 juni 2011

Experter

Fick i fredags i mitt fack Kommuninvests tidning Dialog nr 2, 2011. I den fanns två mycket tänkvärda artiklar, varav den ena var en resumé av en professor inom finansiell ekonomi, globalisering och hållbar utveckling, Noreena Hertz, budskap till Kommuninvests föreningsstämma och 25-årsjubileum.

Budskapet kanske kan vara något att ha i tankarna när nu SWECO:s förslag om omorganisation av skolverksamheten från gymnasium till förskoleklass skall verkställas, enligt beslut taget i fullmäktige den 16 juni om att svälja förslaget i sin helhet.

Trots att det bara är ett förslag, och skolor inte ritade eller upphandlade, så tas exempelvis siffran 9000 sparade kvadratmeter som en sanning. Och trots att det bara gäller skollokaler, enligt förslaget. Och trots att det blir ett antal tomma hus i form av övergivna skolor över, enligt utredningen..... Saxat ur artikeln "Överskatta inte experterna. Underskatta inte er egen förmåga!":

"BRÄCKLIGHET I EN GLOBAL TILLVARO
[...] Det är avgörande att ha rätt perspektiv och rätt strategi för att begripa den här världen. Just för att jag är medveten om vidden av utmaningen, hur svårt det är att få grepp om en så komplex värld som denna, vill jag dela med mig av den kunskapen i mitt föredrag.

UNDERBETYG NÄR DET GÄLLER ANALYS INFÖR BESLUT
För det första, vad det gäller tankar om hur vi vanligtvis gör förutsägelser om framtiden och hur vi försöker att förstå världen. Och för det andra, hur vi kan förbättra våra metoder. Hur vi kan tänka fiffigare när vi ska ta oss fram. Hur väl vi bearbetar all den information som finns för att kunna fatta våra beslut? Om jag måste betygsätta oss på en tiogradig skala skulle jag ge en trea. Varför så lågt? Jag ska ge tre skäl som jag ska redogöra i detalj.

VI LITADE BLINT PÅ EXPERTER VILKET LEDDE TILL FINANSKRISEN
[...] Vi har börjat lita alltför mycket på experter. [...] vi låter oss fångas av allt som tycks vetenskapligt. [...] de genvägar vi tar för att få grepp om all information kan göra oss en björntjänst. [...] Finanskrisen är ett expempel från senare tid på vart det kan leda, [...] vi litade på allt från kreditvärderare till ekonomer, från Alan Greenspan till Bernie Madoff. Det som ansågs vara expertutlåtanden granskades inte. [...]

VI HAR AVSAGT OSS MAKTEN
[...] Självklart har experter bidragit enormt till vår värld. [...] Problemet ligger hos oss. [...] Vi har blivit slavar under deras bestämdhet [...] Nyligen utfördes ett experiment där man undersökte hjärnan på en grupp vuxna. Deras hjärnor skannades medan de lyssnade till experter. Det vi såg var att den del av hjärnan som fattar självständiga beslut faktiskt inaktiverades när experterna talade. [...] Vet ni att studier visar att läkare ger fel diagnos i fyra fall av tio? Visste ni att ni med större sannolikhet fyller i en deklaration korrekt om ni gör det själva än om ni ger den till en revisor? Visste ni att The Economist under tio år bad finansministrar och sophämtare göra förutsägelser. Sophämtarna slog finansminstrarna. [...]

VIKTIGT ATT HÅLLA HJÄRNAN IGÅNG
[...] För vår hälsa, vårt välstånd och vår gemensamma säkerhets skull är det nödvändigt att vi behåller den beslutsfattande delen av hjärnan aktiv. [...] Att vi experter måste vara mer öppensinnade, mer demokratiska och mycket mer öppna mot personer som ifrågasätter våra åsikter. [...] på det stora hela skapar experter strikta läger. Inom dessa läger uppstår det ett dominant perspektiv som brukar tysta allt motstånd. [...]

BARN AV SIN TID
Jag har fått veta att experter styrs av tidens kulturella och sociala normer. [...] Allt det här betyder att paradigmskiften sker för långsamt och att man lätt bortser ifrån komplexitet och nyanser. Att erkänna att vi är beroende av experter och att de är begränsade är ett avgörande steg mot att ändra sitt tänkesätt. [...]

SIFFROR LJUGER ALDRIG, STRUNTSNACK!
[...]Har man fel information, fel siffror och tror på dem blint, blir det förstås svårt att fatta rätt beslut. Ibland gäller frågan inte siffror, utan större saker. Som frågan om allting kan eller ska mätas. Ibland är vi så besatta av att kvantifiera att vi försöker tränga in saker i mått som inte passar. [...]"

Frågan är hur många felaktiga parametrar som fanns med i KF:s beslut den 16 juni? Hur mycket man förlitade sig på experterna och i vilken grad experternas utlåtande hade inaktiverat "den del av hjärnan som fattar självständiga beslut".....?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Beslutet om skollokalsutredningen är fattat i god demokratisk ordning.
Du, om någon, borde acceptera det.

Du vill ju ofta själv hävda din titel som kommunalråd. Börja då agera som ett och börja arbeta för kommunen och inte i mot!

/Blomman

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej igen!

Jag hade kunnat låta bli att publicera Blommans kommentar, men valde att ändå göra det, trots att den innehåller ett allvarligt personligt påhopp; nämligen att jag agerar mot kommunen.

Självklart agerar jag inte mot kommunen! Jag är född och uppvuxen i den här kommunen, har massor med känslor och minnen rotade här, där mina föräldrar och mina syskon levt, verkat och bott....

En kommun som man har så mycket kärlek nedplöjd i, kan man bara vilja det bästa för!

Att man sedan kanske inte alltid ser exakt likadant som Blomman när det gäller vad som är bäst för kommunen , är en helt annan sak.

På återhörande!

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com