Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

måndag 9 juni 2008

Ny skola i Nybble?

Kärrs skola, Visnums Kil

Den 6 juni uppmanades alla i Visnum, Visnums Kil samt Bäckhammar med omnejd att gå man ur huse och delta i ett stormöte i Visnums Kils kyrka om en ny skola i Nybble. Även politikerna var inbjudna. Tyvärr missade jag mötet, men besökte samma dag Kärrs skola och tog några foton.

Vad som slog mig var närheten till skogen. Här överträffar Kärrs skola både Grunnebacka skola i Rudskoga (som förvisso har 'familjegrupper' med barn från åk 1 - 6 som regelbundet går ut i skogen) och Bäckhammars skola: I Kärrs skola ligger skogen alldeles inpå knuten!

I valet mellan att bussa 7-åringarna in till stan eller behålla skolorna på landet, är valet självklart: Låta barnen gå kvar i skolor på landet!

Vilka skolor är dock inte självklart. Inga pengar finns i nuläget budgeterade för ett skolbygge i Nybble, även om kostnaden skulle bli så låg som runt 20 miljoner, vilket hävdas.

Dock har inte antalet barn minskat så mycket i stan att en avveckling av en högstadieskola i dagsläget är motiverad. Inte heller barnantalet i Visnum / Visnums Kil minskar, vad jag förstår.

Min spontana tanke vid besöket i Kärr var: Ge dem en idrottshall även här, som i Grunnebacka!

Dock sägs Kärrs skola vara drabbad av mögel och är dessutom dyr i drift och den värms med olja. Summan 66 miljoner för att renovera upp skolan, vilken jag har fått mig meddelad, låter dock hög och måste kollas upp! Dessutom behöver tydligen även Bäckhammars skola renoveras. Denna borde dock kunna värmas med lignin från från LignoBoost vid Bäckhammars bruk, kan man tycka.

Frågan tål att tänka på ännu ett tag och varför kan inte t ex Kenneth Lindqvist, energirådgivare i Storfors och Filipstad tillika rudskogabo, involveras! Han har ju varit drivande när det gäller renoveringen av Nya Vargbroskolan i Storfors, som är ett s k passivhus och som använder sig av självdragsteknik i kombination med extremisolering tillika solceller, varigenom ca 1 miljon Kwh / år sparas jämfört med före ombyggnaden, om jag inte missminner mig. Och kanske kan vi bygga en ännu mer miljövänlig skola i Nybble, som inte kräver t ex plastfolie som ångspärr?

Byggs skolan dessutom i trä, är detta ytterligare en miljövinst, eftersom träet binder kolet för lång tid, till skillnad från hus i betong, har Mitthögskolan i samarbete med SLU räknat ut. Läs artikeln i SvD här.

Frågan tål att tänka på än ett tag: Läget i Nybble är naturligtvis bra på många sätt och ett nybygge kan motiveras av många skäl; bl a att läget är bra både för bäckhammars- och visnumsbarn.

Avslutningsvis några bilder av barnens kojor. För övrigt kommer jag att uppdatera mig om de olika alternativen för fortsatt deltagande i debatten gällande skolorna i Bäckhammar och Kärr.















Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com