Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

fredag 9 november 2012

Bengt Olsson

Det är mycket skriverier just nu om den kristinehamnsbördige konstnären Bengt Olsson och hans eventuella konstverk på 15 meter, offentlig upphandling, arvode m m m m. Jag kommer troligen att kommentera denna fråga på min kommunalrådsblogg, men nu tänker jag presentera Bengt Olsson ur ett lite mer historiskt perspektiv.

När Picassostatyn skulle placeras i Kristinehamn, så var det en följd av en träff mellan Carl Nesjar och Bengt Olsson. Picassostatyn står nu i Vålösundet och Carl Nesjar, som tillverkade statyn föreställande Picassos hustru, har fått ett av sina konstverk placerat på Svinvallen. Bengt Olsson har ett antal konstverk i Kristinehamn, men inget av den storlek som det som nu diskuteras (samma höjd som Picassostatyn).

Tilläggas kan att mitt ställningstagande gällande offentlig upphandling, transparens osv inte har något med Bengt Olssons konst att göra, utan bara handlar om ett krav från min sida att allt ska gå rätt till.

Här är en länk till Radioarkivet och "Picassostatyns väg till Värmland" - lyssna gärna till Bengt Olssons fascinerande berättelse om hur det gick till när Kristinehamn istället för New York fick Picassostatyn! Radiolänk finner du genom att klicka här

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com