Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

torsdag 4 oktober 2012

Kulturkalaset

Den 15 till 23 september pågick Kulturkalaset i Kristinehamn med en rad kulturella aktiviteter alltifrån musikuppträdanden och provapå-aktiviteter till konst- och hantverksutställningar. Några byggnader var också upplysta lite särskilt genom "Stad i ljus".

Sista dagen den 23:e åkte jag in till utställningen i Kvarteret Vågen samt till hantverksutställningen i Wahlundsgården, varifrån bild tyvärr saknas. Av Vågenkonstnärerna har jag heller inte med någon bild av Bengt Asplunds eller Gunvor Nelsons konst, tyvärr.


Vet ej vad som lyste mest - det genom "Stad i ljus" upplysta Stadshotellet eller....
...den av skyltarna ovanför skyltfönstren utmed Södra Torget upplysta Varnan. Döm själv!
Här visar Dan Rapp, bror till textilkonstnärinnan
Yana Rapp (se nedan,) sin svåger Stig Olssons målningar...
Här visas en av Yana Rapps målningar upp för mig.
 En del av hennes textilier syns till vänster.
Självporträtt av Stig Olsson.
Lorraine Rantala gör bl a skulpturer. Jag minns henne från Brogårdsskolan,
där vi gick i "frivillig teckning" tillsammans. Hon var alltid sysselsatt med skulpterande!
Några av Kjell Sundbergs målningar. Jag tycker mycket om ljuset och färgerna i hans konst.
Vi har duktiga konstnärer i Kristinehamn. Två av "Vågenkonstnärerna" fattades dock som sagt tyvärr i den här lilla exposén.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com