Uppenbarligen har de här skojfriska gossarna, som enligt bildtexten i KPS-aren, nr 2 1948, som säger "Byggarna fältmäter - och visar vägen" KPS-elever som behagat vända på några av skyltarna..... (Foto: Privat, ev taget av Mats Holmstrand)

torsdag 24 mars 2011

Gamla landsvägen


Imorse sov jag lite längre och åkte därför till Bäckhammar för att ta bussen därifrån istället för från Nybble. Tjänar en kvart på det, men ibland är en kvarts extra sömn guld värd!

På vägen hem tog jag bilden som jag har lagt in överst. Den visar den bit av landsvägen söderut från Kristinehamn som går mellan Bäckhammar och Långerud, parallellt med riksväg 26. Denna väg har en speciell historia för mig, som handlar om när vi om somrarna åkte till vår sommarstuga; ett gammalt torp i Linhult, Södra Råda.

Just sträckan ovan, men i synnerhet den genom Långerud, tyckte jag särskilt mycket om. Den var kuperad och lite rolig att åka. Vi hade stuvat in både pelargoner, trasmattor, mat och kläder i mjölkbilen ut till landet och jag njöt av färden. Senare, när den raka vägen byggts, försvann charmen.

Jag vet inte när den nya vägen byggdes, men min minnesbild är att det var innan vi lämnade vår sommarstuga i Linhult och att resan på den nya vägen blev tråkig. Var nog ganska liten då. Senare, när jag var tolv år, köpte mina föräldrar det gamla missionshuset i Berg, Medhamn, som de byggde om.

Sedan jag flyttat tillbaka till Kristinehamns kommun och bosatt mig i Värmlands Säby 2002, har jag fått anledning att åka denna väg många gånger. Jag tycker fortfarande att den både är vacker och rolig att åka.

Jag åker därför gärna genom Långerud; den by där både min farfars farbror Lars-Göran, som ligger begravd på Visnums kyrkorgård, bodde med sin familj, liksom min farfars mamma ett kortare tag. Jag har visst fortfarande släktingar där, som jag ännu inte träffat.

Historiens vingslag är kännbara för mig i dessa trakter. En stor skillnad mot Uppsala, där det inte fanns någon anknytning alls. Alla behöver vi få tillbaka vår historia och närma oss våra rötter!

5 kommentarer:

Øyvind Sæther sa...

Jag vill vite mer om Kristinehamns historia om du har tid att skriva lite en dag. Jag har läst lite på biblioteket, men jag vet inte mycket. Flyttade hit i 2006, tror jag blir här till jag dör.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej, Öyvind! Det kommer jag säkert att göra - troligen till bilder då och då och med historisk anknytning. Hoppas du trivs här!

Jan Holmstrand sa...

Hej!
Du skriver om en bild på vägen mellan Bäckhammar och Långerud, men den verkar borttagen.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej och tack för påminnelsen. Jag hade bilden som portalbild ett tag men tog sedan bort den. Jag lägger in den i detta inlägg igen! - Minns du när vi åkte den vägen med mjölkbil resp buss till Linhult?

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej igen! Jag kan inte hitta bilden, men hittar jag den, så lägger jag in den.

Hälsningar Elisabeth

Om mig

Mitt foto
Kristinehamn, Värmlands län, Sweden
Boende i Värmlands Säby söder om Kristinehamn. Mamma, mormor, farmor och hönsmamma. Kontakt: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com