Igår blev vi guidade runt av rektor Anne Magnusson till Björneborgs skola och förskola / fritidshem Vita huset, Bäckhammars skola och förskola / fritidshem Pennlådan och Kärrs skola samt förskolan Gläntan.
Skälet till vår rundresa är att komma närmare ett ställningstagande om frågan om ny skola i Nybble.
Vi fick veta mycket om barnantalen i de olika skolorna och fick bilda oss en uppfattning på plats om i vilket skick skolorna befinner sig. Nedanstående bilder illustrerar en del av mina intryck, som till stor del sammanfaller med Ingrids.
Första skolan var Björneborgs skola; en skola som eventuellt fungerar bra, men som känns lite överdimensionerad. Att den är utrustad med handikapphiss är ett plus, liksom att man gått över till pellets- istället för oljeuppvärmning. Skolan rymmer också ett gammalt ej avvecklat bibliotek! Att rullstolsrampen ligger på baksidan, bör förändras, dock.
Lokalvårdaren ville att jag skulle ta en bild av den ödsliga skolgården, som hon menade ställde till med mycket grus och sand i skolan (det beiga på bilden är grus). Ja, nog behövs en upprustning, alltid. Fotbollsmålen var bara delvis hela och hela skolgården liksom bad om något grönt någonstans.
Idrottshallen i Björneborg är fullstor och tämligen ny. Dock verkar den inte användas lika frekvent som hallen i Grunnebacka och barnen från Kärr sades numera åka till Grunnebacka, när de behöver nyttja en hall.
Idrottshallen i Björneborg är fullstor och tämligen ny. Dock verkar den inte användas lika frekvent som hallen i Grunnebacka och barnen från Kärr sades numera åka till Grunnebacka, när de behöver nyttja en hall.
Förskolan och fritidshemmet Vita Huset är nyrustat och fint och rymmer även lokaler för dagbarnvårdarna och deras barn. Lokalerna är stora, men vi tycker att det känns som att fritidshemmet var satt lite på undantag.
Nästa anhalt var Bäckhammars skola; den del av Bäck-Kärr som rymmer klass 4 - 6. Antalet elever är dock bara 30. Där finns salar för både textil- och träslöjd och barnen äter och har gymnastik i det närliggande Folkets Hus. Intill skolgården på bilden ligger en fotbollsplan.
Vi kan inte direkt se några expansionsmöjligheter här utan mycket stora kostnader och nuvarande skola är också i behov av renovering.
Anhalt nr tre var Kärrs skola i Visnums Kil, den del av Kärr-Bäck som innehåller åk 1- 3. Vi hade tur som kom när man just hade haft elevens val med naturvetenskapligt tema (alla lärare hade vidareutbildat sig i att lära naturvetenskap genom lek). På bilden syns olika fröer och åskådliggörande av osmos genom att sockerbitar lagts på potatisar. Är det tänkt att vitsipporna skall bli röda, måntro?
Kärrs skola känns liksom Bäckhammars trevlig, men tyvärr saknas både idrottshall och salar för såväl textil- som träslöjd. Närheten till skogen är ett stort plus och barnen leker gärna där och bygger kojor. Skolgården är också ganska stor och välrustad. En av lärarna är även lärare i musik i både Kärr och Bäckhammar.
Ett problem man faktiskt har i Kärr är behov av bl a täta filterbyten p g a bl a hög järnhalt i vattnet. Vattnet är tjänligt men håller uppenbarligen inte högsta kvalitet. Dock går det att dricka det utan problem. Jag drack ett glas och tyckte vattnet var gott! - Till utseendet ser det ut ungefär som mitt vatten gör hemma i Värmlands Säby.
Nästa anhalt var Bäckhammars skola; den del av Bäck-Kärr som rymmer klass 4 - 6. Antalet elever är dock bara 30. Där finns salar för både textil- och träslöjd och barnen äter och har gymnastik i det närliggande Folkets Hus. Intill skolgården på bilden ligger en fotbollsplan.
Vi kan inte direkt se några expansionsmöjligheter här utan mycket stora kostnader och nuvarande skola är också i behov av renovering.
Pennlådans förskola och fritidshem var mycket trevligt och personalen trivs uppenbarligen mycket bra. De uppskattar inte minst skolgården, som innehåller många träd, vilket också innebär mycket grönt och skugga.
Vi tyckte oss också se mycken medveten pedagogik, vilket illustreras på bilden, där ett av barnen i förskolan lägger ut namnkort vid respektive barns tallrik. Ett alfabet på väggen fångar uppenbarligen också barnens intresse.
Ett minus är dock att Pennlådan värms med direktverkande el.
Vi tyckte oss också se mycken medveten pedagogik, vilket illustreras på bilden, där ett av barnen i förskolan lägger ut namnkort vid respektive barns tallrik. Ett alfabet på väggen fångar uppenbarligen också barnens intresse.
Ett minus är dock att Pennlådan värms med direktverkande el.
Anhalt nr tre var Kärrs skola i Visnums Kil, den del av Kärr-Bäck som innehåller åk 1- 3. Vi hade tur som kom när man just hade haft elevens val med naturvetenskapligt tema (alla lärare hade vidareutbildat sig i att lära naturvetenskap genom lek). På bilden syns olika fröer och åskådliggörande av osmos genom att sockerbitar lagts på potatisar. Är det tänkt att vitsipporna skall bli röda, måntro?
Kärrs skola känns liksom Bäckhammars trevlig, men tyvärr saknas både idrottshall och salar för såväl textil- som träslöjd. Närheten till skogen är ett stort plus och barnen leker gärna där och bygger kojor. Skolgården är också ganska stor och välrustad. En av lärarna är även lärare i musik i både Kärr och Bäckhammar.
Ett problem man faktiskt har i Kärr är behov av bl a täta filterbyten p g a bl a hög järnhalt i vattnet. Vattnet är tjänligt men håller uppenbarligen inte högsta kvalitet. Dock går det att dricka det utan problem. Jag drack ett glas och tyckte vattnet var gott! - Till utseendet ser det ut ungefär som mitt vatten gör hemma i Värmlands Säby.
Bilden ovan: En koja i skogen i Kärr.
Sist åkte vi till Föräldrakooperativet Gläntan i Hult. Det är en ganska trevlig förskola / fritidshem, byggt 1989 och tillbyggt senare. På skolgården finns inte så mycket skugga, men man har en pergola med bl a vindruvor, en drivbänk och trädgårdsland med både potatis och rabarber. Gläntan ligger också alldeles intill skogen.
I ett föräldrakooperativ är föräldrarna personalens arbetsgivare. En fråga vi dock ställer oss är: Hur fri blir personalen när det gäller pedagogik, när föräldrarna är arbetsgivare?
Summering: Vi kan konstatera att maten lagas lokalt på alla skolor och förskolor - ett stort plus!! Vi kan också konstatera att det tog ungefär 10 minuter att åka mellan Björneborg och Bäckhammar över Skoggården, ca 5 minuter att åka mellan Bäckhammar och Nybble och ca 10 - 15 minuter att åka mellan Nybble och Kärr. Vägen mellan Björneborg och Bäckhammar är sämst, mellan Bäckhammar och Nybble bäst och mellan Nybble och Kärr näst bäst.
Vi kan även konstatera att uppvärmningssystemet behöver bytas ut på alla skolor och förskolor utom i Björneborg (fallet var även detsamma i Grunnebacka). Hur Gläntan värms upp, frågade vi inte om.
Slutligen kan vi konstatera att varken skolorna i Kärr eller Bäckhammar känns ändamålsenliga fullt ut. Så kanske är det här en ny skola skall ligga...? Det känns onekligen som att tomten i Nybble ligger och väntar...Det finns också gott utrymme för en bussplan framför en eventuell skola och till skogen är det inte särskilt långt!
Här är tomten i Nybble, som väntar på att bli bebyggd? Ett bollplank påminner om att här låg en gång en skola....Till höger på bilden ovan syns en bit av den gamla skolan - när den lades ner Sveriges då äldsta skola i bruk.
Vår skolresa i de södra kommundelarna kommer i slutet av maj eller början av juni att följas av en dito i Kristinehamn, där vi ämnar besöka i första hand Djurgårds- och Stenstalidskolan.
Sist åkte vi till Föräldrakooperativet Gläntan i Hult. Det är en ganska trevlig förskola / fritidshem, byggt 1989 och tillbyggt senare. På skolgården finns inte så mycket skugga, men man har en pergola med bl a vindruvor, en drivbänk och trädgårdsland med både potatis och rabarber. Gläntan ligger också alldeles intill skogen.
I ett föräldrakooperativ är föräldrarna personalens arbetsgivare. En fråga vi dock ställer oss är: Hur fri blir personalen när det gäller pedagogik, när föräldrarna är arbetsgivare?
Summering: Vi kan konstatera att maten lagas lokalt på alla skolor och förskolor - ett stort plus!! Vi kan också konstatera att det tog ungefär 10 minuter att åka mellan Björneborg och Bäckhammar över Skoggården, ca 5 minuter att åka mellan Bäckhammar och Nybble och ca 10 - 15 minuter att åka mellan Nybble och Kärr. Vägen mellan Björneborg och Bäckhammar är sämst, mellan Bäckhammar och Nybble bäst och mellan Nybble och Kärr näst bäst.
Vi kan även konstatera att uppvärmningssystemet behöver bytas ut på alla skolor och förskolor utom i Björneborg (fallet var även detsamma i Grunnebacka). Hur Gläntan värms upp, frågade vi inte om.
Slutligen kan vi konstatera att varken skolorna i Kärr eller Bäckhammar känns ändamålsenliga fullt ut. Så kanske är det här en ny skola skall ligga...? Det känns onekligen som att tomten i Nybble ligger och väntar...Det finns också gott utrymme för en bussplan framför en eventuell skola och till skogen är det inte särskilt långt!
Här är tomten i Nybble, som väntar på att bli bebyggd? Ett bollplank påminner om att här låg en gång en skola....Till höger på bilden ovan syns en bit av den gamla skolan - när den lades ner Sveriges då äldsta skola i bruk.
Vår skolresa i de södra kommundelarna kommer i slutet av maj eller början av juni att följas av en dito i Kristinehamn, där vi ämnar besöka i första hand Djurgårds- och Stenstalidskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar